Viisi vinkkiä tämän ajan johtajuuteen

02/02/2022

Delficon

Viisi vinkkiä tämän ajan johtajuuteen

 

-> Työelämän ”uusi normaali” vaatii yhteisöllisyyden jälleenrakentamista ja työn rajapintojen kirkastamista.

Pandemia alkaa olla loppusuoralla, mutta korona-aika muutti työn tekemisen tapoja pysyvästi. Työelämän ”uusi normaali” tarkoittaa kuitenkin liian usein loputtomia Teams-kokouksia, yhteisöllisyyden rapautumista, pandemian jälkeistä turnausväsymystä ja kaipuuta vanhaan. Yhä useampi pohtii myös työpaikan vaihtamista.

Nyt onkin aika pysähtyä työstämään sitä, miten joukot kootaan yhteen, ja millaista johtajuutta pandemian jälkeisessä maailmassa tarvitaan. Eikä siinä vielä kaikki: myös johtajalla on oikeus saada tukea omaan työhön ja johtajuuden kehittämiseen

Kokosimme viisi täsmävinkkiä luovuuden, suorituskyvyn ja yhteisöllisyyden ruokkimiseen tässä ajassa:

  1. REFLEKTOI JA SUUNNITTELE UUTTA

Pandemian värittämänä poikkeusaikana moniin haasteisiin on ollut pakko vastata reaktiivisesti. Nyt on aika koota opit menneestä ja suunnitella tulevaa – sekä rakentaa päättäväisesti sellaisia teemoja ja keskustelunaiheita, jotka rakentavat kadotettua yhteisöllisyyttä.

  1. KEHITÄ TYÖN RAJAPINTOJA

Poikkeusaika näivetti tiimityötä ja asiantuntijatyö muuttui yksilösuorituksiksi. Pandemian aiheuttaman henkisen kuorman väistyessä on otollinen hetki kirkastaa työnkuvien, tiedonkulun ja tekemisen rajapintoja. Miten kiinnostutaan toisten tekemisestä ja rakennetaan yhteistä onnistumista? Miten oma työ liittyy kokonaisuuteen? Miten omaa ajankäyttöä ja tekemistä johdetaan niin, että se palvelee työyhteisöä ja tavoitteiden toteutumista parhaalla mahdollisella tavalla?

  1. ROHKAISE OMAN TYÖN KEHITTÄMISEEN

Poikkeusaikaa on leimannut suorittamisen ja suoriutumisen mentaliteetti. Nyt tehtävänäsi on luotsata joukot ulos pysähtyneisyyden tilasta. Mieti, miten sinä johtajana voisit rohkaista organisaatiosi jäsenten luovuutta ja ammatillista kehittymistä? Entä miten sinun tulisi käyttää omaa aikaasi voidaksesi tukea tiimisi jäseniä onnistumisessa mahdollisimman hyvin?

  1. RAKENNA DIALOGIA, INNOSTA JA ENERGISOI

Etätyömaailmassa on helppo syyllistyä yhdensuuntaiseen viestintään. Älä etäännytä yleisöäsi monologilla vaan energisoi ja innosta: pidä kuulijat hereillä, rakenna dialogia, ota kontaktia ja tauota pidempiä kokouksia dynaamisesti. Rakenna luottamusta. Etsi tehokasta rytmiä ja varaa aikaa myös tärkeiden asioiden äärellä viipyilylle. Pyri johtamaan puheen dynamiikkaa myös siten, että jokaisen osallistujan ääni saadaan kuuluviin.

  1. KOHTAA JA LUO SIIRTYMÄRIITTEJÄ

Videopalaverit ovat muuttaneet kohtaamisen tapoja valtavasti. Päivät eivät enää rytmity palaverien välisillä siirtymäriiteillä ja kahvittelulla, vaan osallistujat paahtavat oman ruutunsa äärellä asiasta ja kokouksesta toiseen. Taklaa ongelma rakentamalla päiviin tarkoituksellisesti kohtaamisen paikkoja ja rauhoittumisen hetkiä.  Näin päästään lopulta huomattavan paljon parempaan lopputulokseen kuin äärimmäistä tehokkuusajattelua noudattamalla.

 

Kaipaatko apua työyhteisösi roolitusten tai prosessien kehittämiseen, tiimihengen rakentamiseen tai vaikkapa johtoryhmän sparraamiseen? Ota yhteyttä – autamme mielellämme!