Kulttuurinmuutosohjelma – Iisiworks – ”muuttaa kulttuuria tuotantokeskeisyydestä oikeanlaiseen asiakaslähtöisyyteen ja myyntihenkisyyteen”. Jo strategiahankkeen alkuvaiheessa yrityksen bisneslogiikkaa lähdettiin avaamaan henkilöstölle, jotta jokainen ymmärtäisi oman työnsä merkityksen kokonaisuudessa. Läpinäkyvyys auttaa kaikkia ottamaan vastuun omasta tekemisestään.
”Meitä ei varmasti koskaan ole voinut moittia huonosta asiakaspalvelusta. Mutta jotta päivittäinen tekemisemme olisi yhteiseksi hyväksi ja Isoworksin parhaaksi, meidän täytyy muuttaa tapojamme tehdä töitä ja palvella asiakkaitamme. Tässä meillä on kaikilla oppimista, johdolla, esimiehillä ja henkilöstöllä”, sanoo Isoworksin toimitusjohtaja Marko Savolainen.
Valmennusprosessissa Delficon on vetänyt esimiesvalmennuksia, joiden avulla muutosta on avattu ja joissa on annettu esimiehille työkaluja viedä muutosta eteenpäin. Delficon on Savolaisen mukaan myös tuonut prosessiin energiaa ja muistuttanut asioista, joita uudessa kulttuurissa ei pidä hyväksyä.
Savolainen kertoo, että tulokset näkyvät jo toiminnan mittareissa, vaikka on tietysti mahdotonta sanoa täsmällisesti, mikä osa hyvistä tuloksista on juuri kulttuurinmuutoksen vaikutusta. Tärkeintä on, että kulttuurin muutos näkyy arjessa. Uutta tekemisen tapaa on saatu organisaatiossa käyttöön. Oman tekemisen merkityksen kautta syntyy mielihyvää ja mielirauhaa paitsi henkilöstölle myös asiakkaille.
Isoworks on Fujitsu-konserniin kuuluva ICT-palveluyritys, joka toimii yli 600 osaajan voimin 30 toimipisteessä Suomessa. Toiminnalla on pitkä historia, jonka aikana alan liiketoiminnalliset perusteet ovat muuttuneet. Yrityksen piti löytää uusi tapa palvella asiakkaita yhtä hyvin kuin aiemminkin, mutta liiketaloudellisesti järkevällä tavalla. Toimintaa lähdettiin kehittämään lean-periaatteiden pohjalta. Pian kuitenkin ymmärrettiin, että tulosten saavuttamiseksi tarvitaan yrityskulttuurin muutos, uudenlainen asenne tekemiseen.